Interviews

Paul M. Newcastle, U. D. Self Portrait

22. Juni 2022

Martin Nauhaus zum Thema Analogheld

*** Kostenlose Werbung wegen Namensnennung ***

Adrian Dungert von ANALOGHELD ist tatsächlich das, was der Firmenname verspricht: ein wahrer Held des Analogen in der Photographie von heute. Er verkauft nicht nur selbst kreierte Filme (dazu später), er bietet auch ein in Deutschland einmaliges Abonnement für Kleinbild- und Mittelformatfilme an! Nicht zuletzt verkauft er zudem die wunderbaren Blechdosen, in denen sich Filme ausgezeichnet aufbewahren und bei Flugreisen am Röntgenscanner „vorbeischleusen“ lassen.

Ich kann mich gar nicht erinnern, wann und wie ich auf ANALOGHELD aufmerksam wurde – jedenfalls bin ich ein treuer Kunde geworden und will gern erläutern, warum.

Viele Menschen fasziniert der Überraschungseffekt, wenn in der Dunkelkammer langsam das Bild erscheint, an dem man so lange schon gearbeitet hat. Einen ähnlichen Überraschungseffekt bietet das Abonnement von ANALOGHELD: man weiß nie ganz genau, was man bekommt. Und dann beginnt (zumindest bei mir ist es so)schon die Arbeit: man sieht sich die kuratierte Auswahl an und überlegt, für welche Art Photographie man welchen Film einsetzen könnte.

Bei mir haben diese Überlegungen zu teils erstaunlichen Ergebnissen geführt. Man wird verführt zu experimentieren, selbst wenn man eigentlich kein Freund des Unbekannten ist. Das ist für mich der Reiz an diesem Angebot, und selbstverständlich lasse ich mir die Filme immer in der Blechdose liefern. Die ist für mich bereits Kult, und einige der von Adrian ausgesuchten Filme sind es auch.

Seine Art des Kuratierens, der Zusammenstellung, ist sehr besonders. Man kann (neben dem Format) auswählen, ob man nur Schwarzweiß, nur Farbe oder beides gemischt haben möchte. Was dann kommt, kann von abgelaufenem Material bis hin zu brandneuen, fast unbekannten Produkten eigentlich alles sein. Immer wieder tauchen natürlich altbekannte und beliebte Filme wie der Ilford FP4 Plus (z. B. 20 Jahre abgelaufen) auf, aber es gibt oft auch echte Überraschungen.

Eine solche erlebte ich mit dem KONO! DelightArt 100. Normalerweise arbeite ich sehr wenig mit Farbfilm, aber dieser hier interessierte mich: er sei „color tinted“, also farbig getönt, und darunter konnte ich mir nichts vorstellen. Also lud ich den Film in die Kamera, überlegte mir einen Titel und einige Motive und machte daraus die Serie „Tainted Love“, aus der ich hier zwei Beispiele zeige. Sie stammen aus Erfurt von der Bundesgartenschau 2021.

Tainted Love Frame 6: Loving Bishops

Wie man sieht, sind die Effekte durch die farbige Tönung wirklich sehr bemerkenswert, und obwohl mein Herz eigentlich dem Schwarzweißfilm gehört, ist der DelightArt 100 ein Favorit in meinem Filmekühlschrank, den ich für besondere Projekte benutze.

Eine andere Überraschung war der von ANALOGHELD selbst kreierte Film, der noch keinen (Handels-)Namen trägt. Ein panchromatischer Schwarzweißfilm mit 100 ISO, den ich für mich „Analogheld Panchro“ nannte, mit der Nennempfindlichkeit belichtete und in Rodinal 1+25 entwickelte. Auch aus diesem Film zeige ich hier zwei Beispiele: eine Doppelbelichtung und ein bewegtes Objekt. Die beiden Bilder sind Scans von selbstgefertigten Abzügen, weil ich festgestellt habe, dass Filmscans nicht einmal annähernd die Qualität und farbliche Dichte echter Papierbilder erreichen.

Bei den Aufnahmen hatte ich keine Ahnung, wie der Film reagieren würde, aber er kam ganz offensichtlich mit so schwierigen Situationen wie einer Doppelbelichtung oder einer Bewegungsstudie gut zurecht. Auch dies ein Film, von dem ich mir einen Vorrat angelegt habe.

„Flying Teriyaki“ (Motion Study)

Ein weiteres interessantes Beispiel ist das des roten Ferrari vor der Burg: diesen Film habe ich höchst experimentell in Caffenol entwickelt, und das Ergebnis kann sich sehen lassen, wie ich finde.

Ferrari in front of the Muehlburg

Dass auch längst abgelaufene Filme durchaus noch gute Ergebnisse liefern können, ist wohl den meisten bekannt. Ich liefere hier den Beweis mit zwei Bildern aus einem 2004 abgelaufenen Film von ORWO (in Ungarn hergestellt), aus einer Serie über ein vom Bauhaus inspiriertes Wohnviertel in Weimar. Bei diesem Film fand ich nach einer 19-minütigen Entwicklung in Rodinal 1+50 das feine Korn und die starken, aber nicht zu harten Kontraste sehr schön.

Weimar, Neues Bauen am Horn
Weimar, Neues Bauen am Horn

Wenn ihr mehr sehen möchtet, schaut doch gern einmal auf meiner Seite image.nauhaus.de vorbei, oder bei Instagram, wo ich als @Newcastle_UD einige meiner neuesten Produkte zeige. Ich danke der Analogen Photogruppe (aphog.com) für die Gelegenheit, über meine Erfahrungen mit ANALOGHELD berichten zu dürfen.

Mehr von „Analogheld“:
www.analogheld.de
www.instagram.com/analogheld

[Lesezeit: 3:50 min]

[https://www.aphog.com/martin-nauhaus-zum-thema-analogheld/]

Interview Paul M. Newcastle, U. D., Germany

Paul M. Newcastle, U. D., Self-Portrait

Paul, thanks for taking the time for this interview. May you please introduce yourself?

Paul M. Newcastle is the anglicized form of my name, which is Paul Martin Nauhaus. I have been using this form since my youth for all kinds of artistic activities. The „U. D.“ was added later and means „Universal dilettante“ with the meaning of „dilettante“, that this is one who pursues an occupation out of hobbyism. I first lived in various places in Central Germany and, after my escape from the GDR, in the Rhine-Main area, mainly in Frankfurt. I have been based in Gotha for ten years. After one semester, I dropped out of my architectural studies and got a job. I shorten the later, many stations: work as a waiter, training as a chef in a Frankfurt Michelin-starred restaurant, gastronomy career in the Rhine-Main area, change to an office job as a financial accountant and personnel administrator, finally with fifty training as a certified geriatric nurse. At the same time, I had a publishing house and worked artistically in graphics and photography.

We are excited about your abstract photographs you presented at several exhibitions – What is your inspiration, what are your favorite subjects?

I don’t have any favorite motifs. I photograph what interests me, and that’s diverse. Not my favorite motifs are, for example, still lifes of flowers or heaped shots of landscapes. In order to find a motif, I rarely proceed according to a plan, but decide according to my intuition. If I proceed (more or less) according to plan, then most likely with portrait photography or if I do a titled project. I also count competition entries among these projects. Architecture happens frequently, because it is easily available everywhere and almost free of data protection restrictions. I have also produced some „street photography“, and I would also like to portray more people, but I lack models. During the time of the Lockdown I made a virtue out of necessity and fabricated several series of self-portraits. I show one of them here [Figure 5]. I work „straighter“ and more traditional. I decided to keep my style, not to participate in every fashion. As an example, I mention my series from the Völklingen Ironworks [Figure 3], which is apparently documentary, but certainly shows eroticism in a technical motif. None of this is possible without me having an attitude. I don’t want to exhibit white photo paper that I have stared at for hours and declared a work of art through this process. I show my concrete environment through the lens, sometimes alienated by the technique of recording, of film; of development, of withdrawal in the darkroom. [Figure 4]

Please tell us more about the photo contest “Bauhaus 2019” at the Kunstforum Gotha, where two of your photographs has been exhibited

In 2018, there was a call for applications for the photo competition „Discovering Bauhaus – Searching for Traces in the Free State of Thuringia“. The Bauhaus and the New Building have interested me for a long time. In my native city of Erfurt, but also in other Thuringian cities, I know many buildings in this tradition, and of course I am not the only one. For this reason, I decided not to photograph the well-known buildings (or objects), but rather unknown, hidden ones. I concentrated on Erfurt’s Hanseatic quarter around Hamburger, Altonaer and Flensburger Straße. I was happy when two of my pictures were selected. Here I show a picture from the series that was not shown in the exhibition. [Figure 6] This exhibition had a completely unexpected late consequence for me: possibly I will be allowed to participate in a feature film. I can’t tell you more about that yet.

 Can you remember the very first picture you captured? What was the theme of the photograph?

I can’t remember the very first picture. But I can use my negatives to pretty much pinpoint when I started photographing and with which camera: I was ten or eleven years old, and my camera was an Altissa inherited from my grandparents, a simple camera that hardly anyone should know today. Here I show my (only) picture [1] of the Göltzschtalbrücke in Saxony (the largest brick bridge in the world), taken on ORWO NP20 (ISO 80). This picture already shows a little bit of a direction in which I later developed.

 What cameras do you use preferably, do you develop your films by yourself?

At the moment my favorite camera is the Hasselblad 500 C/M with the 80-millimeter normal lens (fixed focal length). I own several other cameras, but most of them are only used by my Minolta 7000 AF for small picture films, with three lenses. For special tasks in medium format, I occasionally use a Moskva-2 (replica of the Zeiss Ikonta) and an Agfa box (both in 6×9 cm format).

I have been developing my own films for twenty years. I keep a very precise record of how I developed which film and also how I enlarged every single print. My favorite films are the HP4 Plus and the HP5 from Ilford, the TriX 400 from Kodak, the DoubleX from Cinestill and most recently the Delight Art 100 from KONO. I try to take into account the chosen exposure and the motifs already during development. For me, the manual processes are the attraction of analogue work. In addition, there is the limitation of the number of recordings. It makes a huge difference whether I am „forced“ to imagine each image individually and plan it precisely so that I do not waste a frame, or whether instead of twelve or thirty-six shots per film, I have the option to store about 1,200 digital images on an SD card.

Where can we learn more about you and your work, are there more exhibition planned?

You can get an overview of my way of photographing on my page image.nauhaus.de and on Instagram. No specific exhibitions are currently planned. Every one to three months, I plan and photograph themed projects. From some of these projects I have made books in small editions. My most recent project was called „Tainted Love“ and can be seen on Instagram. Somewhat atypical for me, I tried a new color film for this project: the very surprising KONO! Delight ART 100 in medium format. I have to say that I am enthusiastic about this product. Nevertheless, I will continue to prefer to work in black and white in the future. It is the kind of graphics and tonal values that comes closest to my thinking and feeling. Through these projects, I create a larger archive of topics from which I can draw when a competition or an exhibition is due again.

[Vollständige Fassung mit umfangreichem Bildmaterial auf der Quellseite.
Complete version with extensive image material on the source page.]

[https://konomanufaktur.com/paul-m-newcastle]

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